Kuplaneule suljettuna neuleena – kuvallinen ohje

Kuplaneuletekniikalla saa tehtyä näyttävää, kolmiulotteista pintaa ja lopputuloksena on muhkea ja ilmava neulepinta. Sen voi tehdä yksivärisenäkin, mutta kaksivärisenä siitä saa moniväristä pintaa ilman että tarvitsee kuljettaa kahta lankaa samalla kierroksella.

Kuplia voi tietysti tehdä monenkokoisia, mutta näissä kuvissa kuplat ovat kolmen silmukan levyisiä ja neljän kierroksen korkuisia, ja ohjeen neule on tehty suljettuna neuleena kahdella värillä. Yllä olevan kuvan neuleessa on yhdistetty kuplaneuleeseen sileää neuletta, mutta alla oleva ohje on kahdelle kuplariville, joita toistamalla saa jatkuvaa kuplapintaa.

Kokonaisuudessaan kuplaneule menee näin:

  1. 1 krs (väri 1, kuvassa valkoinen): neulo kaikki silmukat oikein.
  2. 2-5. krs (väri 2, kuvassa pinkkikeltainen): neulo kaikki silmukat oikein.
  3. 6 krs (väri 1): *neulo 1 silmukka neljä kierrosta alempana olevaan silmukkaan, neulo kolme oikein*, toista *_* kierroksen loppuun.
  4. 7 krs (väri 1): neulo kaikki silmukat oikein.
  5. 8-11 krs (väri 2): neulo kaikki silmukat oikein.
  6. 12 krs (väri 1): *neulo 2 oikein, neulo 1 neljä kierrosta alempana olevaan silmukkaan, neulo 1*, toista *_* kierroksen loppuun.
  7. Toista kierroksia 1-12.

Miten sitten neulotaan neljä kierrosta alempaan silmukkaan? Kaksivärisessä kuplaneuleessa oikea silmukka on helppo löytää, koska se on ensimmäinen värillä 1 neulottu silmukka.

Anna silmukan purkautua neljän kierroksen verran.

Poimi neljäs (eli ensimmäinen valkoinen silmukka) ja neulo se niin, että haet langan puikolle purettujen kierrosten langanjuoksujen alta.

Ja se on juurikin noin helppoa. Seuraavat kolme silmukkaa neulotaan normaalisti oikein.

Älä lannistu, jos kuplat eivät heti näytä kuplilta – pinta alkaa muodostua ja näyttää hyvältä muutaman kuplarivin jälkeen.

Kuplaneuletekniikkaa on käytetty englanninkielisessä sukkaohjeessani nimeltä Pop of Pink, minkä voi ostaa Ravelry-kaupastani. Ohjeen sukat on neulottu Austermann Step 6 -langasta (eli siitä paksummasta aloe vera -langasta). Mitä luulette, kannattaisiko tämä ohje kääntää myös suomeksi?

Vastaa