Neulesuunnittelu ja ohjetarkastus

Suunnittelen ja laadin neuleohjeita (ja joskus myös virkkausmalleja) käsityölehdille ja lankavalmistajille. Ohjeitani on julkaistu useiden suomalaisten käsityölehtien lisäksi mm. yhdysvaltalaisessa Interweave Knitsissä ja brittiläisessä Knit Now’ssa. Muutamat ohjeistani ovat ostettavissa Lankajengi– ja Raverly-kaupoissa. Sivun lopussa on lista kaikista lehdissä julkaistuista ohjeistani.

Neuleohjeet, tutoriaalit ja artikkelit

Blogini lisäksi kirjoitan neuleaiheisia artikkeleita ja laadin kuvallisia neuletutoriaaleja myös lehdille. Näitä tekisin mielelläni lisääkin!

Ohjetarkastus

Olen sukkiin erikoistunut neuleohjetarkastaja. Jos olet neulesuunnittelija, joka haluaa varmistaa, että ohjeesi ei ole vain hyvä vaan erinomainen, ja haluat ohjeesi olevan helppolukuinen, selkeä ja että numerot täsmäävät, voin auttaa. Ota yhteyttä!

Sukkia, sukkia, sukkia

Suosikkiprojektejani ovat villasukat: niissä on loputon määrä uusia tekniikoita opeteltavaksi, keskeneräinen työ on riittävän pieni ottaa mukaan junaan tai neuvolan odotusaulaan, ja mikä parasta – villasukille löytyy aina käyttäjä. Idea sukkiin lähtee usein langasta tai väriyhdistelmästä, mutta myös mahdollisen loppukäyttäjän toiveesta tai vaikka mieleen juolahtaneesta nimestä, joka vaatii päästä neuleohjeen otsikoksi.

Siitä ohje mistä puute

Usein ohje saa alkunsa käytännön tarpeesta – ja maailmasta esimerkiksi selvästi puuttuu kiinnostavia sukkaohjeita miehille, ja jos lapsi tilaa “pinkkisen kaulurin” tai “kimaltavat jääpuikkosukat”, niin sellaisethan on tehtävä, ja sivutuotteena neuleelle syntyy yleensä myös ohje. Sukkien lisäksi teen satunnaisesti ohjeita myös muille asusteille: myssyille, lapasille, kaulureille ja säärystimille.

Käsityölehdissä julkaistut ohjeet

Suurin osa ohjeistani on julkaistu käsityölehdissä – tässä lista uusimmasta vanhimpaan.

2021

  • Käsityön ABC 23: Sukat & asusteet (10/2021): Karkkikeppi-sukat lapsille.
  • Käsityön ABC 23: Sukat & asusteet (10/2021): Hilja-pipo ja -lapaset aikuisille.
  • Taito -lehti 5/21 (10/2021), Pilke-sukat aikuisille.
  • Käsityön ABC 22 (09/2021), Syysiltasukat aikuisille.
  • Käsityön ABC 22 (09/2021), Pupuset-sukat lapsille.
  • Kotiliesi Käsityö 5 (07/2021), nilkkasukat naisille.
  • Käsityön ABC 21 – Sukat ja asusteet (06/2021), Sulkasato-sukat aikuisille.
  • Käsityön ABC 21 – Sukat ja asusteet (06/2021), Sammakkosukat lapsille.
  • Kauneimmat käsityöt 3 (04/2021), Ilmapallosukat lapsille.
  • Kauneimmat käsityöt Virkkaa (03/2021), Karkkiraidat, virkatut sukat.
  • Käsityön ABC 20 – Sukat (01/2021), Makramee-sukat naisille.
  • Käsityön ABC 20 – Sukat (01/2021), Lumiukkosukat lapsille.
  • Kotiliesi Käsityö (01/2021), Sateenkaarisukat naisille.
  • Suuri Käsityö 1 (01/2021), Ketunhäntä-sukat lapsille.

2020

2019

Yhteistyöhön?

Kuulen mielelläni, jos sinulla on yhteistyöehdotus! Oli sitten kyseessä ohje, kurssi, blogijuttu tai muu yhteistyö, laita ihmeessä viestiä paula@neulovilla.fi ja kerro lisää.